Burn-out begeleiding

10 tips: Voorkóm een burn-out of kom er juist weer bovenop!

  1. Neem rust
  2. Luister naar de signalen van je lichaam
  3. Stel grenzen
  4. Kies een positieve omgeving
  5. Doe activiteiten die je energie geven
  6. Gebruik je talenten
  7. Vraag hulp
  8. Heb vertrouwen
  9. Sta open (in je communicatie en in relaties)
  10. Benut kansen

Oorzaak en klachten van een burn-out

Tijdens de studie kun je burn-out klachten ervaren. Een combinatie van toegenomen prestatie-en studiedruk, studieschuld, persoonlijke en maatschappelijke omstandigheden en aanleg kunnen deze klachten veroorzaken. Je bent snel moe, je slaapt slecht, bent sneller geïrriteerd en je kunt je niet meer goed concentreren. En dat terwijl je het gevoel hebt dat je nog zoveel moet doen. Sombere gedachten nemen vaker de overhand. Allemaal signalen die iets tegen je willen zeggen: ‘’doe eens een stapje terug en reflecteer eens op wat je doet en hóe je het doet!’’

Reflectie

Reflectie is een eerste stap om bewust te worden van ineffectieve studie-en leefpatronen, die je vaak zelf in stand houdt. Patronen die vaak een basis hebben in angst en controle. Aandacht geven aan deze patronen is een eerste stap voor verandering. Verandering of misschien wel terugkeren naar je basis die er al was.

Denk eens terug aan de onbezorgde tijden. Tijden waarin je je vrij voelde, je energiek was en waarin je het gevoel had alsof de dingen vaak ‘’vanzelf’’ gingen. Deze basis raak je soms kwijt, maar is wel de basis waar je weer naar terug kunt gaan. Een basis die je juist bewuster kunt gaan ervaren ná een burn-out of moeilijke periode.

Tijdens burn-out coaching kijken we samen naar:

  • Je signalen: moe, slecht slapen, slechte concentratie, sombere (negatieve) gedachten, irritaties
  • Je studie-en leefpatronen
  • Wat je wilt loslaten
  • Wat je wilt behouden
  • Wat je wilt bereiken en hoe je dit vorm kunt gaan geven

Je wordt bewust van oude studie-en leefpatronen en zet er nieuwe en effectievere voor in de plaats. Zo leer je bewuster je studie, je leven er om heen én je loopbaan vorm te geven.

Burn-out studiebegeleiding

M.b.t. je studie kijken we praktisch naar wat jij aan kan in een bepaald tijdsbestek. Je bepaalt dus zelf het studietempo. Je stelt een aantal korte termijn studiedoelen, zonder dat je jezelf teveel druk op legt. We kijken hoe je deze doelen efficiënt en met meer plezier gedeeltelijk of geheel kunt behalen in een door jou opgestelde termijn.

Stap 1 na of tijdens een burn-out is vaak gewoon meer rust nemen en meer plezier uit je dagelijkse bezigheden halen. Je verlegt de focus op eindresultaten naar doen wat haalbaar is in het moment met volle aandacht.

Stap 2 is kijken hoe je je studie weer kunt gaan oppakken op een manier zodat je je talenten benut en je meer in je kracht gaat staan. Je stelt kleine, haalbare studiedoelen en ruilt oude studie-en leefpatronen in voor nieuwe en effectievere.

Burn-out en herstel

Een valkuil tijdens het herstel van een burn-out kan zijn dat je te snel weer vooruit wilt kijken. Je wilt weer vol aan de slag en je leven op orde hebben. Zo bestaat echter de kans dat je weer vervalt in je ‘’oude’’ patronen. Aan de andere kant kan het juist zijn dat je niet meer zoveel aan durft, bang om in die oude patronen te vervallen en weer terug bij af te zijn. Je onderneemt dan liever niet dan wel, of heel gecontroleerd.

Herstel van een burn-out zal echter nooit in een rechte lijn verlopen. Er hoort nu eenmaal vallen en opstaan bij. Je probeert weer en zet een grote stap vooruit en soms moet je weer een paar stapjes terug. Soms kun je meer aan dan je denkt en geven de extra activiteiten en doelen je juist meer energie. En soms merk je dat je weer meer rust moet nemen en lukt het even niet. Het blijft dan ook balans zoeken tussen activiteiten ondernemen en doelen stellen aan de ene kant en geduld hebben en voldoende rust nemen aan de andere kant. Het overgeven aan waar je op dat moment aan toe bent is dan soms het moeilijkste.

Hulp; een gratis en vrijblijvend adviesgesprek

Heb jij last van burn-out klachten en wil je graag kijken hoe je deze signalen kunt gebruiken om je studie-en leefpatronen effectief te veranderen? Tijdens burn-out coaching kijk ik samen met jou hoe je meer balans kunt vinden en hoe je je burn-out klachten en ervaringen kunt gebruiken om je studie, leven en loopbaan bewuster vorm te geven. Zodoende krijg je weer energie en vertrouwen in jezelf én krijg je je studie langzaam aan weer op de rit!