Studievaardigheden

Tijdens studiecoaching richt ik me bij de student op het ontwikkelen van studievaardigheden voor een soepele overgang middelbare school- vervolgstudie en een vlot studieverloop:

Algemeen
  • Studieaanpak (Hoe leer ik doelgericht en efficiënt?)
  • Samenvatten
  • Presenteren (algemeen en tijdens sollicitatiegesprekken)
  • Schrijven (scriptiebegeleiding, thesis help, researchproposal guidance)
  • Opstellen C.V.
  • Schrijven van een sollicitatiebrief
Plannen
  • Time management
  • Onderscheiden hoofd-en bijzaken
  • Zaken rangschikken op volgorde van belangrijkheid (wat eerst en wat komt later)

Concentreren
  • Doelgericht werken (helderheid krijgen over de taken en wat er wordt verwacht)
  • Aandacht richten en houden (beperken van afleiding door b.v. de omgeving, social media of gamen)

Communiceren
  • Werken in groepsverband (rol-en taak verdeling maken, vast leggen en nakomen van afspraken in een vast tijdsbestek)
  • Overleg met studenten (leerlingen), docenten en begeleiders (goede vragen stellen, luisteren en duidelijk en transparant zijn)

Studiehouding
  • Zelfstandig werken
  • Eigen probleemoplossend vermogen ontwikkelen
  • Verantwoordelijkheid nemen
  • Zelfkennis ontwikkelen en reflecteren
  • Accepteren van en omgaan met kritiek
  • Grenzen stellen aan jezelf en je omgeving
  • Doorzettingsvermogen ontwikkelen
  • Initiatief nemen
  • Aangaan van verplichtingen
Balans
  • Tussen studie en vrije tijd (sport, hobby’s, vrienden, familie)
  • Omgaan met tijdsdruk
  • Omgaan met prestatiedruk
  • Omgaan met keuzemogelijkheden