Jouw stress management: 10 ontspanningstips!

  1. Zet je ‘’focus’’ en concentratieniveau ook regelmatig uit. Van productiviteit naar ‘’going with the flow’’.
  2. Ontspan door plezier te hebben (met vrienden, studiegenoten, familie), te sporten, in de natuur te zijn, creatief bezig te zijn en bekijk of yoga, mindfullness of meditatie iets voor jou is. Iedereen is uniek, ga bewust na welke activiteiten jou ontspanning geven!
  3. Onderzoek je intenties. Met welke gedachten begin jij je studiemomenten? Stel je jezelf hoge doelen? Wil je een hoog cijfer halen? Mag je van jezelf ook het vak/jaar overdoen, of behoort dat niet tot jouw mogelijkheden? Mag je ook iets niet snappen of weten? Als je opmerkt dat je negatieve gedachten hebt bij aanvang van je studiemomenten, schrijf dan je gedachten eens op. Probeer daarna eens of je er anders tegenaan kunt kijken; schrijf een positieve gedachte tegenover elke negatieve gedachte op! Kijk hier regelmatig naar terug!
  4. Ga eens na wat jouw talenten zijn en waar je goed in bent! Dit helpt je om je uit je negatieve gedachten te halen!
  5. Als er een stressreactie in je lichaam optreedt, probeer dan eens na te gaan wat je voelt in je lichaam en waar. Welke emoties doen zich voor? Observeer je gevoelens en emoties. Doe dit voor ongeveer 90 seconden, Zolang duurt het gemiddeld voor de stressrespons ook weer je lichaam uit is!
  6. Ga ook eens na wanneer je je zo ‘’vrij als een vogel voelde’’. Waar was dit? Wat deed je? Hoe voelde dit? Probeer nadat de rust is wedergekeerd in je lichaam eens terug te denken aan deze situatie. Deze associatie helpt je om je ontspannen te voelen in het moment!
  7. Lees inspirerende teksten, boeken of bekijk inspirerende filmpjes. Waar haal jij inspiratie vandaan?
  8. Maak ruime planningen voor je studieactiviteiten en verdeel grote taken in kleinere, behapbare taken. Zo wordt studeren overzichtelijk en leuk!
  9. Praat eens met iemand over hoe je je voelt en wat er in je omgaat. Een ander heeft vaak een heldere kijk op de situatie en helpt jou ook weer helder te zijn!
  10. Sport, eet gezond en breng regelmaat in je dag-en nacht ritme!

Gedragsverandering is niet altijd makkelijk. Maar iedereen kan een begin maken. Ontwikkel een aantal routines die je dagelijks plezier en rust geven. Het hoeft niet lang te zijn. 2x 15 min op een dag, kan al een heel verschil maken. Kies routines die bij jou passen! Dan kost ontspanning de minste inspanning!

Heel veel succes!