Loopbaanorientatie

Tijdens loopbaancoaching ontwikkelt de student/leerling  zelfkennis  over o.a. zijn/haar ambities en wordt er verkend hoe deze gerealiseerd kunnen worden. Deze zelfkennis helpt bij het vinden van een passende baan.

Er wordt in het begin breed gekeken naar mogelijkheden en interesses. Vervolgens wordt er steeds specifieker geanalyseerd wat iemand motiveert, wil en kan. Tenslotte stelt de student/leerling een eigen plan van aanpak op en worden er stappen ondernomen richting de arbeidsmarkt.

Thema’s:
  • Oriëntatie op de arbeidsmarkt (Wat voor werk wil ik?)
  • Keuzes maken (Hoe maak ik een keuze?)
  • Karaktereigenschappen (Wie ben ik?)
  • Talenten (Waar ben ik goed in?)
  • Vaardigheden (Wat kan ik?)
  • Motivatie (Wat vind ik leuk, waar raak ik door geïnspireerd?)
  • Ambitie/doelen (Wat wil ik bereiken?)
  • Omgeving (Welke werkomgeving past bij mij?)
  • Netwerk (Wie kan mij helpen bij mijn ambities?)
Werkwijze:

Ik ondersteun iemand bij het maken van een eigen keuze d.m.v.:

  • Individueel gerichte vragen gericht op zelfreflectie en zelfanalyse
  • Beroepsvoorkeur en Interesse oefeningen (Wat wil ik?)
  • Competentieoefeningen (Wat kan ik?)
  • Persoonlijkheidsoefeningen (Wie ben ik?)

 

Oefenen van vaardigheden:
  • Persoonlijk plan van aanpak opstellen en evalueren.
  • Opstellen van een C.V.
  • Schrijven van een sollicitatiebrief
  • Presenteren van jezelf op verschillende soorten sollicitatiegesprekken