Studiekeuze

Tijdens studiekeuzecoaching staat het ontwikkelen van zelfkennis over iemand zijn motivatie, ambities en vaardigheden centraal. Deze zelfkennis staat aan de basis van het maken van een juiste studiekeuze.

Er wordt in het begin breed gekeken naar interesses en studiemogelijkheden. Vervolgens wordt er steeds specifieker geanalyseerd wat iemand motiveert, wil en kan. Tenslotte wordt er een plan van aanpak opgesteld.

Thema’s:
  • Keuzes maken: hoe doe je dat?
  • Karaktereigenschappen (Wie ben ik?)
  • Ontdekken van talenten en vaardigheden (Waar ben ik goed in en wat kan ik?)
  • Ontwikkelen van vaardigheden (Wat wil ik nog ontwikkelen en hoe?)
  • Studie motivatie, inzet en houding (Wat vind ik leuk? Waar doe ik mijn best voor? Hoe kom ik over?)
  • Ambities (Wat wil ik?)
  • Profielkeuze (Welke richting spreekt me aan en wat wil ik daarna?)
  • Welk niveau en welke opleiding? Bachelor of Master?
  • Omgeving (Welke studieomgeving past bij mij?)
  • Het inschattingsvermogen van de resultaten die behaald gaan worden
  • Herkennen van persoonlijke valkuilen
Werkwijze:

Ik ondersteun iemand bij het maken van een eigen studiekeuze d.m.v.:

  • Individueel gerichte vragen gericht op zelfreflectie en zelfanalyse
  • Beroepsvoorkeur en Interesseoefeningen (Wat wil ik?)
  • Competentieoefeningen (Wat kan ik?)
  • Persoonlijkheidsoefeningen (Wie ben ik?)
  • Opstellen van een plan van aanpak