Studeren: presteren of ontwikkelen? Wat doe jij?

De media stond er het afgelopen studiejaar bol van: studenten kampen met verhoogde studie- en prestatiedruk. Dit leidt mogelijk tot de toename van angst, depressie en burn-out klachten onder studenten. Een duidelijk maatschappelijk signaal en een opgenomen agendapunt voor veel onderwijsinstellingen. Maar wat is nu de oplossing voor deze toegenomen prestatiedruk onder studenten?

De huidige werkgever eist tegenwoordig niet alleen een goed afgestudeerde student in zijn of haar vak, maar ook een student die goede sociale en communicatieve vaardigheden heeft, sterk in zijn of haar schoenen staat, zichzelf kent en boven alles kan werken en presteren onder stress. Kortom; de afgestudeerde student moet voldoen aan de huidige eisen van onze productiemaatschappij: veel presteren in korte tijd, zonder er zelf aan onderdoor te gaan. Maar is het nu juist niet dit laatste principe wat de huidige student ongelukkig maakt?

Misschien heeft de student juist de behoefte aan kwalitatief goed onderwijs waar de nadruk wordt gelegd op de ontwikkeling en niet slechts op de prestatie. Een lichte competitieve druk binnen de studie werkt wellicht stimulerend, maar het slechts afrekenen op leerprestaties, zonder te kijken naar individuele groei en talentontwikkeling is te eenzijdig.

Een oplossing waar onderwijsinstellingen naar grijpen is goede (individuele) studiebegeleiding die niet alleen gericht is op het behalen van studiedoelen (de prestatie), maar ook op talentontwikkeling (groei). Ontdekken waar je goed in bent is de basis voor deze talentontwikkeling en geeft de student zelfvertrouwen om zijn of haar ontwikkeling verder vorm te geven.

Een vraag die elke student zich daarom volgend studiejaar ook moet stellen is: waar ben ik goed in en hoe ga ik mij verder ontwikkelen?

Leave a Reply

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.