Wetenschap: wat onderzoek je nu eigenlijk?

Je kunt het tegenwoordig zo gek niet bedenken, of het is wetenschappelijk onderzocht of wetenschappelijk bewezen. Maar waar dient wetenschap nu eigenlijk voor?

Wetenschap is een systematische methode die beoogt de waarheid van het universum te achterhalen. Maar is deze uitspraak zelf eigenlijk wel waar? Deepak Chopra, medicus en oprichter van de Chopra foundation, beweert dat wetenschap een methode is om een model van de waarheid te krijgen. Als je bedenkt dat wetenschap wordt verricht door mensen, en mensen al eeuwenlang observeren en tegelijkertijd interpreteren, dan heeft Chopra’s uitspraak misschien wel waarheid in zich.

Als wij mensen observeren, kijken we als het ware door een bril van opgestapelde constructen van gedachtenpatronen en interpretaties van eerdere ervaringen. Deze bril wordt door de eeuwen heen doorgegeven van generatie op generatie. Dus als wij naar iets kijken, b.v. een fenomeen, dan kijken we niet naar de pure essentie van het fenomeen, maar kijken we naar een interpretatie van het fenomeen. De pure essentie vervormt door de brillenglazen waardoor we kijken. Dit betekent, zo zegt Deepak, dat we alleen de waarheid kunnen achterhalen als we uit ons geconditioneerde gedrag komen en dus ook uit onze geconditioneerde gedachtenpatronen. Wat dan overblijft is bewustzijn. Bewustzijn zonder gedachten en dus zonder labels en interpretaties. Dit bewustzijn is eigenlijk een veel grotere vorm van intelligentie dan denken, en is dat waaruit alles onstaat. Gedachten onstaan ook uit het bewustzijn. Als gedachten in verbinding staan met het bewustzijn, zijn gedachten behulpzaam. Als gedachten echter een eigen leven gaan leiden en niet meer in verbinding staan met bewustzijn, worden de gedachten beperkend en verkleinen ze je gezichtsveld.

De eerste stap voor ieder individue om de ”waarheid” te achterhalen is daarom bewust zijn. Leren naar ”jezelf” te kijken en observeren zonder te interpreteren. Hierdoor onstaat er een helderheid waarmee je kijkt en observeert. De bril gaat af.

Waarom leren we studenten deze eerste stap niet? Het kijken zonder bril? Van gefractioneerd, lineair denken naar ervaren in de totaliteit van (bewust) zijn.